Säfsenbloggen

13 augusti, 2016 - 17:13
Amelie

Även fast vårt sommarschema fortsätter i 2 veckor till har iallafall jag börjat blicka framåt mot hösten. Och det börjar faktiskt märkas redan nu att hösten är runt hörnet; luften är lite friskare, en del löv börjar skifta i färg och det är lite mörkare på kvällarna så det börjar bli dags att tända lite värme- och stearinljus. Hösten på Säfsen är helt fantastiskt vacker och härlig! Det är otroligt vackert att vandra i skogarna när löven skiftar i gult, rött och orange, och hur mysigt är det inte att ta en liten paus och tända en brasa en krispig höstdag. Aktivitetshuset Björnen kommer fortsätta hålla öppet så det finns fortfarande möjlighet att hyra både cyklar, båtar och kanoter. Se till att fortsätta leva ett aktivt liv i naturen även på hösten och ge dig ut på sjön eller cykla i skogen. Och vad jag har hört från de som fiskar är den här årstiden perfekt för att få fiskarna att nappa.

Personligen tycker jag hösten är väldigt mysig och jag älskar att tända en mysig brasa eller massvis med värmeljus och krypa in i varma kläder. Jag brukar tjuvstarta lite med underställ tidigt under hösten för att det är så mysigt och om man klär sig ordentligt och rätt finns det ingen anledning att inte vara ute och njuta av en av Sveriges vackraste årstider.

Det kommer fortfarande vara möjligt att boka paket hos oss så det är lätt och smidigt att få ihop en härlig höstsemester på Säfsen. Och vi har precis börjat planera inför höstlovet och det vill ni inte missa! Vi klurar ut flera olika och läskiga aktiviteter som kommer hända under höstlovet och halloween.

På med underställ, varma kläder och mössa så hoppas jag att vi stöter på varandra ute i höstskogarna.

6 augusti, 2016 - 16:48
Amelie

Det finns massvis med saker att se och göra på Säfsen, och det mesta går att utforska helt på egen hand. Jag tänkte att jag skulle tipsa om några av mina favoriter som man kan göra på egen hand.

Först ut har vi Vildmarkslekplatsen. Den ligger ungefär 2 km från stugbyn i närheten av Snowcamp. På Vildmarklekplatsen finns bland annat några grillplatser, flera vindskydd, badbrygga och en låghöjdsbana. I nära anknytning till Vildmarkslekplatsen finns Majatjärn där man kan fiska ädelfisk. Det här området passar de flesta oavsett om man vill fiska, bada, grilla över öppen eld eller busa och leka i låghöjdsbanan. Hett tips om alla i familjen vill olika saker.

Nästa tips är att testa någon av våra fina MTB-leder. Det finns både kortare och lite lättare leder samt lite längre och svårare leder vilket gör att både en van cyklist eller nybörjare hittar något här. Vill man öva mer på tekniken kan man prova vår teknikbana som är ny för i år. Den ligger bakom aktivitetshuset Björnen och där kan man öva på balans, bromsteknik, hur man tar sig över hinder och bli mer säker på hur cykeln fungerar och hur man hanterar den. Efter några varv i teknikbanan lovar jag att man har avancerat som cyklist.

När vi ändå är inne på våra leder vill jag slå ett slag för våra vandringsleder. Det finns massor av vandringsleder och oavsett om man vill utmana sig själv och gå en längre och svårare sträcka eller en lite kortare och mindre fysisk sträcka finns det en led som passar. Packa ryggsacken med matsäck och ge er ut på lederna och upptäck skogen. Glöm inte att ta med en burk så ni kan plocka alla blåbär och hallon som finns nu. Och något jag verkligen tycker om att göra är att testa att springa någon av vandringslederna. Det blir ett helt nytt sätt att uppleva skogen och löpningen blir så mycket roligare och på en helt annan nivå.

Till sist vill jag lyfta möjligheterna att förenas kring sport. På bild ser ni vår fotballsplan och i bakgrunden har vi en volleybollplan. Ta med fotbollen och ge er ut och utmana varandra eller andra, sport är något som i många fall för människor samman så det tar säkert inte lång tid innan matchen är i fullgång. Utanför Hyttan finns både en minigolfbana och en frisbeegolfbana om man vill utmana familjen eller kompisarna på en match där.

Hoppas ni får en härlig och aktiv sommar!

31 juli, 2016 - 11:43
Amelie

Nu har halva sommaren sprungit förbi här på Säfsen. Och vad vi hinner med i veckorna! Här är några exempel på vad gästerna tillsammans åstadkommer under en vecka: 100-tals mil av MTB-cykling och vandring, många spikar på minigolfbanorna, 100-tals meter över marken på klätterväggen, extremt många kilometer på vattnet i båtar och kanoter och otroligt många timmar av familjemys, glädje, friluftsliv och semesterfeeling. Det finns något för alla smaker och det är lätt att hitta sin egen favorit.

Min favorit den här veckan var Vildmarksskolan. Det var första gången jag skulle ha den aktiviteten med en så stor grupp så jag var lite nervös innan vi började, men vilket härligt gäng det var! Väldigt nyfikna och sugna på att lära sig mer om vad som finns i skogen. Vi pratade mycket om vilka bär man kan hitta och vilka som är godast och hur man kan se skillnad på bären. I år är ett riktigt bra bärår så det finns hur mycket blåbär och hallon som helst i skogen så mitt bästa tips angående bären är att ta med en korg och börja plocka! På bilden ovan har vi stannat för att titta på Sveriges två köttätande växter, Tätört och Sileshår. Har ni koll på hur de ser ut? Det slank nog även ner ett och annat blåbär under den lilla pausen...

När vi hade gått genom skog och mark ett par kilometer var det dags att ta en liten paus och lära oss att göra eld. Det enda jag hade tagit med mig var tändstål, resten fick vi hitta på egen hand men det var inga problem alls och efter några minuter hade vi en fin och stadig eld. Påvägen tillbaka till stugbyn gick vi på en mysig liten stig precis intill vattnet så vi hade en fin utsikt över Säfssjön och även Snowcamp.

Nu är jag riktigt taggad på att få ta med nästa gäng på Vildmarksskola och visa allt vad skogen har att erbjuda. Jag hoppas vi ses i skogarna kring Säfsen i sommar!

24 juli, 2016 - 12:54
Amelie

Vilken sommarvecka vi har haft! Solen har visat sig från sin absolut bästa sida och temperaturen har visat uppåt 25 grader flera gånger. Med sånt här väder är den svenska sommaren oslagbar!

Jag har haft lyxen att få vara ute väldigt mycket i det fina vädret hela veckan och jobba med härliga gäster. En av favoritturerna från veckan var Storkanotsutlflykten. Vi hoppar i våra storkanoter som rymmer 15 personer i varje kanot, och sen ger vi oss ut på sjön där vi löser lite kluriga uppdrag. Det hela leder till att vi stannar till nånstans och gör upp en eld och bakar något som påminner mig om utflykterna från förskolan. Är det någon som kan klura ut vad det skulle kunna vara? Ledtråd: man behöver en pinne.

När solen är framme och temperaturen stiger är det så härligt att få plaska, leka, simma, bada och stojja i vattnet. Precis nedanför stugbyn finns Säfsens egna guldkorn när det gäller badplatser - Prästudden. Där finns gott om plats att lägga ut filten och ta med picknickkorgen och sola och bada så länge man orkar. Det finns också en rutschkana ute i vattnet som man kan slida nerför. Om man blir lite för rastlös för att ligga och ha det gött på en filt finns det möjlighet att hyra kanoter/kajaker och båtar som man kan ta ut på Säfssjön. Runt om sjön finns massa fina ställen att upptäcka; bästa badplatserna, bästa grillplatserna, bästa fiskevikarna och mycket mer! Jag har flera guldkorn från Säfssjön på lager så kom in och hör med mig eller de andra på Säfsen så ni också får ta del av Säfssjöns guldklimpar och njuta av sommaren till max. Jag vet att ett av Filurius bästa tips är att gå ut på bryggan längst ut på Vildmarkslekplatsen ganska tidigt på morgonen och ta ett morgondopp. Då har solen precis börjat nå dit och det är lugnt och tyst på sjön. Så se till att ställa klockan och ta med badkläderna ner till bryggan för att njuta av en uppfriskande och härlig morgon.

Njut av sommaren och simma lugnt!

17 juli, 2016 - 14:22
Amelie

Ja det är klart man kan åka lift på sommaren! På Solbergsturen åker vi sittlift till toppen av Solberget där vi tittar på utsikten och berättar vad vi ser och efter det tänder vi en eld och kokar kaffe och fikar.

Igår var jag uppe på toppen med ett glatt gäng. Liftturen kittlar härligt i magen och under tiden ser man Säfssjön, stugbyn, Snowcamp, vindkraftverk och vackra vyer av skogar och sjöar. På toppen pratade vi om vad som finns i närområdet och vad vi ser och vi pratade även om hur det ser ut och funkar på berget när det är täckt med snö under vintern. Det är spännande att se hur en skidanläggning ser ut utan snö, det är ganska stor skillnad.

Det var ganska blåsigt på toppen igår så jag hade svårt att få igång elden. Jag kämpade med den länge och de andra gästerna som var med på turen lyckades få till en eld i Varglyan innan mig. Men till sist tog sig min eld också så vi kunde börja koka kaffe. Under tiden som kaffet blev varmt sprang barnen omkring och plockade och åt blåbär så de blev alldeles blå runt munnen och de hämtade mer och mer pinnar till elden så det blev en stor eld i Varglyan. När kaffet hade blivit varmt var det dags att fika på kanelbullar, te, saft och kaffe.

För att komma ner från berget finns det lite olika alternativ. Eftersom alla backar leder tillbaka till samma ställe kan man välja vilken av skidbackarna man vill ner, men då ska man vara beredd på att det kan vara ganska högt gräs. Det går också en grusad bilväg från toppen ner till liften så den kan man också gå. Men min och Filurius favoritväg tillbaka ner till liften är Vargspårets downhill led! Den slingrar sig neråt med massor av kurvor, små kullar och velodromsvängar. Det händer nått hela vägen och längs vägen har Filurius satt ut några siffror, hur många kan du hitta?

Nästa gång hoppas jag att det är dig jag träffar på vid liften. Till dess, ha det bra!